Pátek, 29 března, 2024
události
Domů Rady a Návody Žena jako hospodyně, muž jako podnikatel. Stereotypy v reklamě mají dopad i...

Žena jako hospodyně, muž jako podnikatel. Stereotypy v reklamě mají dopad i na psychiku

V roce 2013 přišlo Radě pro reklamu 40 stížností na kampaň značky Calzedonia. V ulicích Slovenská míst se tehdy objevily bannery se ženami ve spodním prádle. Arbitrážní komise se navzdory stížnostem shodla, že reklama Etický kodex neporušila, protože ženy zobrazovala decentně a v kontextu s propagovaným výrobkem.

Také v roce 2017 přišly Radě stížnosti. Tentokrát souvisely s reklamou, která nabízela služby pokojských z Filipín. Ženy popisovala jako pracovité, diskrétní, loajálně a pokorné, dodávala, že na Slovensku nemají žádné sociální vazby a budou v případě potřeby neustále k dispozici.

Představitelé anticeny sexistické kix, která vybírá najsexistickejšie reklamy, tehdy o ní řekli, že degraduje ženy na úroveň spotřebního zboží.

Komentovali ji slovy: „Vychází z rasistického a sexistického předpokladu, když se domnívá, že konkrétní národnost a rod jsou vhodnější pro provádění určitých prací.“

I Rada pro reklamu ji označila za neetickou.

Zadavatelé reklamy ji nakonec upravili a nedostatky odstranili, ještě předtím si však stihli vyrobit špatné jméno právě pro nevhodný způsob komunikace o svých službách.

Ten se přitom již několik let světové značky, kreativci i zadavatelé reklam snaží měnit k lepšímu, zejména co se týče upouštění od sexismu.

Žena jako hospodyně, muž jako byznysmen

Podob sexistické reklamy je mnoho. Typické je pro ni využívání stereotypů, při kterých muže a ženy zobrazuje s jasně definovanými rolemi a charakterem, ale i spredmetňovanie, při kterém jsou osoby pouze objekty bez vlastní vůle a moci rozhodovat.

Sexistické reklama pracuje is mýtem krásy, násilím, účelovým zobrazováním nahoty či nevhodným jazykem.

Když se genderové stereotypy zobrazují veřejně, podle Evy Tiko Rajčákovej, výkonné ředitelky Rady pro reklamu, dehonestuje obě pohlaví a posilují vnímání veřejnosti nesprávným směrem.

„Taková komunikace určitě nepřispívá ke kultivaci reklamního ani společenského prostředí. Navíc, jestli chceme nebo ne, reklama zprostředkovává hodnoty, zobrazuje vzory chování a v neposlední řadě se podílí i na tom, jaké máme představy o ženách či mužích. Reklamy, které zobrazují ženy jako objekt, jsou degradující a mohou přispívat ke zkreslenému vnímání žen nejen jimi samotnými, ale i muži, „vysvětluje Tiko Rajčáková.

RELATED ARTICLES
- Reklama -PR články
podnikatel